מכון אורות הירושלמי - 22 מוצרים נמצאו
ששה מאמרים נבחרים פרי עטם של תלמידי ישיבות הסדר וגבוהות הנוגעות ומבררות מתוך עיסוק והקבלה בין התלמוד הירושלמי והבבלי שאלות ותפיסות יסוד בגישת התלמודים לדברים הנוגעים לימי גאולה ותחיית ישראל בארצו, בענייני הפרט וענייני הכלל, השקפה, מידות, הנהגה, נטיעה ומקדש.
'לא מדובר על חוברת לגאונים... הרב אחיקם מציג בה כמה יסודות בדרכי הלימוד שגורמים ליֵדע הנלמד להישאר במידה רבה בראשו של הלומד. החוברת מיועדת לגרום לכך שהלימוד בבקיאות ישאיר אצל הלומד את עיקרי סוגיות הש"ס מונחות אצלו כמעט כבקופסא..." (הרב יואל קטן, המעיין). כל לומד חש על עצמו את תחושת השמחה בקניין וזכירת הלימוד שלמד, או לחילופין את תחושת ההחמצה אם נשכח ממנו הלימוד. בספרון בהיר זה (117 עמ') מדריך הרב המחבר את הלומד כיצד כבר בשלב הלימוד והלאה בחזרה – לכוון נכון לטובת זכרון הלימוד, וזאת ע"פ ארבעה יסודות עקרוניים. ספר חשוב שהוא אוצר בלום.
ספר מפתחות (לפי נושאים) חשוב לשורשיהם של חילוקים רבים בין הבבלי והירושלמי. לתלמוד הירושלמי קווים ארוכים החורזים את שיטתו. בספר זה קיבץ המחבר הרב אחיקם קשת חוקר בכיר במכון אורות הירושלמי כמאה מחלוקות שורשיות המוזכרות אצל גדולי המפרשים. ע"י הלימוד בספר מתקבל מבט מקיף המלמד על שיטת החשיבה וההסברה של הירושלמי. הספר מקנה מבט שיטתי להבדלים המהותיים בין התלמודים – תפיסות שונות בדרכי הלימוד, בענייני הלכה ובענייני אגדה. כאלו שכל אחת מהן משפיעה על סוגיות רבות. בספר קי"ב פרקים בתוך י"ג שערים, ובסופו מפתחות לתלמוד הבבלי ולתלמוד הירושלמי. ספר מצוין לטובת השלמת המבט הכולל על התלמודים לשיטתם.
ספר הארות ירושלמי על מסכתות תענית ומגילה פרי עטו של הרב חגי ניר חוקר בכיר במכון אורות הירושלמי. הספר יוצא מתוך סוגיות הבבלי ומאיר במבט מעניין דרך גישתו של הירושלמי לסוגיה את נקודות המחלוקת בין שני התלמודים. בספר מגוון רב של נושאים, תוך בירור יסודות אמונה מרכזיים הבאים לידי ביטוי בתלמוד הירושלמי. הספר עוסק בהשוואות, בהארות ובהערות, ומעלה פתרונות לנושאים רבים המעסיקים את הציבור ובמיוחד את הנוער.
הספר דן בהשוואות רבות בין התלמודים, ומבאר כיצד סגולותיה של ארץ ישראל באות לידי ביטוי בסגנונו והלכותיו של התלמוד הירושלמי. במבוא הספר מבוארים יסודות וכללים בשורש מהותם ודרכי לימודם של הבבלי והירושלמי. המחבר, הרב ישי ויצמן עומד בראש תכנית "צדקו יחדיו" – בית מדרש לאיחוד התלמודים, וממחיש בספר את דרך הלימוד בפועל במבט שלם של שני התלמודים יחד, כפי שגם מביא מהראי"ה קוק ועוד גדולי ישראל הקוראים ללימוד בדרך זו.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת שקלים (בכריכה רכה).
מקבץ של כ-60 שאלות ותשובות של הרב אברהם בל"ס לאלו שרוצים להבין טוב יותר את הבשורה של התלמוד הירושלמי ולניגשים המתחילים לתלמוד הירושלמי. התלמוד הירושלמי הינו תעלומה סתומה בפני הלומד המצוי. שאלות פשוטות החבויות ללומד המתחיל מהוות לו חסמים שונים ביכולת להיפתח לעולם המרתק והמאיר של התלמוד הירושלמי. לאחר הקריאה בחוברת זו ניתן לחוש "כי קרוב אליך הדבר מאוד" ובידך לקנותו ולשמוח ולהתרומם ממנו מאד.
אוסף מאמרים מרתקים מתוך עולם האמונה והרוח העשיר של התלמוד הירושלמי המאירים נושאים מרכזיים בפרשת השבוע. הספר פרי עטו של ראש מכון אורות הירושלמי הרב אברהם בלס עוסק רק במאמרי אגדה מתוך הירושלמי. הספר מאיר ומחיה פעמים רבות נושאים מתוך זוויות בלתי צפויות. הספר מעלה יסודות אמונה רבים. דרך פרשת השבוע ממחיש הספר היטב את יסודות האמונה הללו. אנו פוגשים בספר זה הרבה אקטואליה, ציבוריות וחינוך. ספר של מטרתו הוא חיזוק הזהות היהודית והגברת המוטיבציה. הספר הוא חלק מסדרה שכוללת חלק נוסף של חידושי הירושלמי על התורה ועוד שלשה כרכים נוספים על נביאים ראשונים, נביאים אחרונים וכתובים.
יסודות הציונות אינם בחול. אינם בהרגשת הלב בלבד ובמנותק מתורת ישראל. אדרבא, היהדות המקורית והשורשית שלנו מארץ ישראל היא, מהתלמוד הירושלמי – תלמודה של ארץ ישראל. לפיכך יסודות רבים שעליהם מושתתת הציונות הדתית, לעיתים מבלי שימת לב לכך קדמו אף לתלמוד הבבלי והינם נעורים מחדש בימי השיבה ארצה. בחוברת קצרת הכמות ורבת האיכות פותח ומבאר הרב אברהם בל"ס את היסודות הללו ממקורותיהם, ומראה כיצד גדולי הרבנים וההוגים התייחסו למאמרי ירושלמי אלו כמקור מרכזי להגותם.
התלמוד הירושלמי הוא המקור היותר חי ויותר מרכזי של תורת ארץ ישראל. בהמחשת טענה זו עוסק הספר דרך מסכתות התלמוד הירושלמי. הספרים פרי עטו של ראש מכון אורות הירושלמי הרב אברהם בלס מעלה יסודות אמונה הכוללים השוואות מרכזיות בין התלמודים, מאמרים, הארות, סוגיות אמוניות מרכזיות, והכול בהסברה פשוטה וקולחת השווה לכל נפש דרך מובאות ממסכת ראש השנה. במהלך הדברים יגלה הקורא כי יסודות אמונה שבכתבי ראשונים, הנהגות טובות והדרכות מוסריות – מקורן בתלמודה של ארץ ישראל, הבונה שיטה חינוכית 'ארצישראלית' מקורית שלימה המחזקת את הזהות היהודית ומרוממת את הרוח.
התלמוד הירושלמי הוא המקור היותר חי ויותר מרכזי של תורת ארץ ישראל. בהמחשת טענה זו עוסק הספר דרך מסכתות התלמוד הירושלמי. הספרים פרי עטו של ראש מכון אורות הירושלמי הרב אברהם בלס מעלה יסודות אמונה הכוללים השוואות מרכזיות בין התלמודים, מאמרים, הארות, סוגיות אמוניות מרכזיות, והכול בהסברה פשוטה וקולחת השווה לכל נפש דרך מובאות ממסכת תענית. במהלך הדברים יגלה הקורא כי יסודות אמונה שבכתבי ראשונים, הנהגות טובות והדרכות מוסריות – מקורן בתלמודה של ארץ ישראל, הבונה שיטה חינוכית 'ארצישראלית' מקורית שלימה המחזקת את הזהות היהודית ומרוממת את הרוח.
ספר זה של מאמרים מתוך עולמו המרתק של הירושלמי בנושאים שעל סדר היום הוא ספר פרי עטם של הרב אברהם בלס ראש מכון אורות הירושלמי ושל בנו הרב נוחם בלס חוקר ותיק במכון. הספר כולל מאמר ירושלמי רבים במגוון נושאי על כמו תורת חיים, הנהגה ומדיניות, לאומיות, גאולה, אקטואליה, ציבוריות, חינוך, חברתיות, סגולת ישראל, רוחניות, אוניברסליות ועוד. ספר זה שמביא מגוון מאמרים מכל רחבי עולמו העשיר של התלמוד הירושלמי מלבד היותו ספר אמונה מרכזי, העונה על השאלות המרכזיות של הדור, הוא גם נותן את התחושה שלאדם ישנה בקיאות בסיסית בתלמוד הירושלמי.
ספר זה של מאמרים מתוך עולמו המרתק של הירושלמי בנושאים שעל סדר היום הוא ספר פרי עטם של הרב אברהם בלס ראש מכון אורות הירושלמי ושל בנו הרב נוחם בלס חוקר ותיק במכון. הספר כולל מאמר ירושלמי רבים במגוון נושאי על כמו תורת חיים, הנהגה ומדיניות, לאומיות, גאולה, אקטואליה, ציבוריות, חינוך, חברתיות, סגולת ישראל, רוחניות, אוניברסליות ועוד. ספר זה שמביא מגוון מאמרים מכל רחבי עולמו העשיר של התלמוד הירושלמי מלבד היותו ספר אמונה מרכזי, העונה על השאלות המרכזיות של הדור, הוא גם נותן את התחושה שלאדם ישנה בקיאות בסיסית בתלמוד הירושלמי.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת ראש השנה.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת ברכות חלק א'.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת ברכות חלק ב'.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת חגיגה.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת מגילה.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת פאה.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת סנהדרין כרך א'.
התלמוד הירושלמי היה מונח לאורך שנות הגלות הארוכה בקרן זווית. על אף חשיבותו העצומה מעטים עסקו בו ומכאן מיעוט הפירושים עליו וריבוי השיבושים בגירסאותיו. המהדורה שלפנינו עם הפירוש 'אור לישרים' של הרב יהושע בוך היא היחידה המבוססת על כתב יד ליידן (הכתב יד הרציף היחיד של הירושלמי) והינה מהדורה מדעית שגירסתה נופתה בהשוואה לכתבי היד הקיימים ומובאות מקבילות, והיא סולת נקייה המגישה לפני הלומד את התלמוד הירושלמי בבהירות ורהיטות. בנוסף מתלווה הפירוש המדעי והעמקני המקיף ופותח את הסוגיות שבלשונו הקצרה והקשה של הירושלמי בפני עולם הלומדים. יין ישן בכלי חדש ומפואר המפגיש אותנו עם מתיקות יינה של תורה זה. הפירוש אינו נרתע במקרים רבים להראות שלירושלמי ישנה גישה שונה מגישת הבבלי. בכרך שלפנינו מסכת סוכה.